Blåbärssmulpaj med vaniljkräm

Jag glömde ta kort på den underbara pajen innan vi vräkte i oss den, men här kommer receptet som är plockat från Leilas nya bok "One more slice". Och alla recept i boken är minst lika smaskiga!! :)

Smuldeg:
250 g kallt smör
1,5 dl råsocker
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl blå vallmofrön
3 dl havregryn

Fyllning:
1,5 liter frysta blåbär
1 dl strösocker
0,75 dl potatismjöl

1. 200° på ugnen.
2. Tärna smöret och nyp ihop det med råsocker och vetemjöl till en smulig deg.
3. Blanda försiktigt i vallmofrön och havregryn så att havregrynen inte går sönder.
4. Blanda blåbär med strösocker och potatismjöl och häll fyllningen i botten av en pajform.
5. Strö smuldegen över blåbärsfyllningen och grädda pajen gyllene i mitten av ugnen i cirka 25 minuter.
(Kan tillägga att jag strödde hackade hasselnötter över skapelsen innan jag körde den i ugnen)

Jag gjorde även en egen vaniljkräm till pajen, och jag kommer aldrig att köpa färdig vaniljkräm igen. Så lätt att göra, och såååå gott! Här kommer recept på det med!

3 äggulor
3 msk florsocker
1 msk vaniljsocker
3 dl vispgrädde

Blanda äggulor, florsocker och vaniljsocker, vispa detta pösigt. Vispa sedan grädden och blanda den med äggsmeten, rör försiktigt ihop allt till en tjock kräm. Om den står i kylen över natten så kan den dela sig lite, men det är bara att försiktigt röra ihop den igen och den blir som ny.

Kommentarer

Klotterplank:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Nu är jag nyfiken, så:

Trackback
RSS 2.0