Sibirisk katt

Jag och älskling längtar efter att ha en kissemiss. När vi flyttade till Vänersborg så bodde Tims katt med oss ett tag, men på grund av min allergi så gick det inte i längden. Så igår googlade jag lite efter allergivänliga katter, och bland alla läskiga nakenkatter hittade jag rasen sibirisk katt. Det är en jättevacker långhårig ras. precis så där gosig och fin som jag alltid önskat.

(Bild från www.salikons.com)

Alla allergiker klarar inte av rasen, och det kan även vara olika från katt till katt. Det finns testhem runt om i landet som man kan besöka för att känna efter hur man klarar katterna. Jag läste även att man borde besöka några olika hem eftersom det kan variera mellan olika katter. Den sibiriska katten har låga värden av ett allergen som kallas FEL-D1 som många allergiker reagerar på, vilket gör att vi klarar dem bättre.

De kostar ganska mycket, så jag får vänta tills jag börjat jobba innan jag köper en "sibbe". Och jag hoppas verkligen att jag klarar av dem, för det skulle vara underbart att kunna ha ett djur utan att behöva massa medicin :)

Kommentarer

Klotterplank:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Nu är jag nyfiken, så:

Trackback
RSS 2.0