Atlantbröd

Ikväll har det blivit mer brödbak :) Jag testade det nya receptet jag hittade i senaste Allt om mat. Brödet är kanongott och nyttigt. Själv hade jag inte i russin eller valnötter i mitt bröd, men nästa gång ska jag ha med valnötter. Testa själva, här kommer receptet!



Atlantbröd - ett lättlagat bröd i långpanna.

50 g jäst
4 dl vatten
1 dl pressad apelsin
0,5 dl olivolja
2 msk flytande honung
2 tsk flingsalt
2 dl krossade valnötter
1 dl linfrön
1 dl russin
9 dl dinkelmjöl fullkorn (540 g)
ca 3 dl vetemjöl special (180 g)
- vatten för pensling
- 1 dl pumpakärnor för garnering

1. Smula jästen i en bunke. Värm vatten och apelsinsaft till fingervarmt, 37°. Häll blandningen över jästen och rör tills den löst sig.
2. Tillsätt olja, honung, salt, nötter, linfrön, russin, fullkornsmjöl och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen kraftigt tills den släpper bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt ca 40 min.
3. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och arbeta ihop den. Tryck ut degen i en långpanna med bakplåtspapper. Skåra degen i 24 rutor. Låt jäsa ca 30 min under bakduk.
4. Sätt ugnen på 200°. Pensla brödet med vatten och strö på pumpakärnor.
5. Grädda brödet mitt i ugnen ca 20 min tills det fått fin färg. Låt kallna på galler under bakduk.

Enjoy!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Skriv! :)

2009-03-09 @ 15:46:16
Postat av: Josefine (hon som ar langt borta)

Wow nu blev jag valdigt hungrig. Bjuds det pa sant om jag halsar pa i Malmo!?!? Jag lovar att ta vagarna forbi i sommar, och innan dess ska jag skarpa mig lite med att lasa din blogg =) manga kramar

2009-03-09 @ 15:56:10
Postat av: Johanna

Hehe om du kommer förbi i sommar så lovar jag att baka för din skull! :D

2009-03-09 @ 18:33:01
URL: http://johannascorner.blogg.se/

Klotterplank:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Nu är jag nyfiken, så:

Trackback
RSS 2.0