Angående AF 447

Jag läste nyss att det område där AF447 försvann är ett område utan radartäckning, så det jag skrev om att de försvann från radarn var fel. Jag läste det någonstans igår, men den källan var tydligen fel. Ber om ursäkt.

Nu har de hittat mer vrakdelar utspridda över stora områden vilket tyder på att planet gick i bitar på högre höjd. Flygplan är konstruerade för att tåla enorm påfrestning av väder, men samtidigt så är detta området känt för att ha extrema väderförhållanden. Ingenting är ju omöjligt, så risken finns att det blivit så turbulent att piloterna tappat kontroll över planet och att de hamnat i spinn eller liknande. Med mycket turbulens och vindar som går åt alla håll så kanske det är möjligt. Men att planet skulle gå i bitar... Det känns på något sätt troligare att det är ett terroristangrepp, speciellt eftersom piloterna inte lyckades få iväg ett nödmeddelande.

Men som sagt, jag hoppas de hittar svarta lådorna så att vi kan få mer information. I dem registreras all teknisk data som planets alla system utför, och där finns även cockpit voice recorder som spelar in allt som sägs i cockpit. Tänk på det om ni åker i cockpit någon gång; allt ni säger sparas! Så det är inte lämpligt att skoja om bomber och liknande där :P

Edit: Har blivit rättad pojkvän pilot om att generellt så är det omöjligt för större plan att gå in i spinn. De är för stabila, vingarna är för stora för att hamna i spinn. Skulle de göra det så går den ur spinn med en gång på grund av att de är såpass tunga framtill. Bara så ni vet :) Alltså ännu mer som tyder på terrorism.

Kommentarer

Klotterplank:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg/hemsida:

Nu är jag nyfiken, så:

Trackback
RSS 2.0